torstai 3. marraskuuta 2011

Enkelikellon metsästys

Aamulla herätessäni muistin, että olin viime yönä nähnyt unta enkelikellosta. Unessa olin jossain kaupassa, jossa myytiin hopean värisiä enkelikelloja, en kuitenkaan ostanut sellaista. Luulen, että olin unessani miettinyt, että haluan edelleen löytää jostain vanhan enkelikellon.

Viime joulun ennen menetin huutonetin huudossa upean vanhan enkelikellon, joka oli kaiken lisäksi vedettävä eli alaosassa oli soittorasia, joka soitti jotain joululaulua. Harmittaa vieläkin kun muistelen tuota. Jotkut huudot jäävät mieleen...

Uni muistutti minua, että täytyy alkaa taas etsimään vanhaa enkelikelloa, ihan sellaista tavallista. Nuo uudet tahtovat olla niin hataria.
Enkelikello ja sen hiljainen kilinä kuuluvat ehdottomasti minun jouluuni, on kuulunut lapsuudesta asti.

Enkelikellon kilinää odotellessa
Miia



Tähtitaivaan nään mä iltaan tummuneen
hiljaisuuden kuulen alkaneen
Tarttuu lumi asfalttiin ja katuun autioon
jää kiireet, taas aattoilta on

Kädessäin mä kannan neljää pientä kynttilää
jokaisen mä tahdon itse sytyttää
yllä niiden kultaisina kimmeltää
nuo enkelit, käy kello pyörimään

Joulun rauhaa soittaa saavat kellot enkelten
joulun rauhaa julistaa tuo ääni tiukujen
palaan taas mä muistoissani aikaan lapsuuden
joulun sanomaa soi kello enkelten

Lapselleni sitten joskus aikanaan
kun hän kanssain kuusta koristaa
näyttää tahdon kuinka kellon tuon voi rakentaa
saan lapsuuttain mä elää uudestaan

Kädessänsä kantaa neljää pientä kynttilää
jokaisen hän tahtoo kanssain sytyttää
yllä niiden kultaisina kimmeltää
nuo enkelit, käy kello pyörimään...
(Eija Kantola)

5 kommenttia:

  1. Enkelikello on myös minulla hakusessa. Valkoisen olen jo löytänyt, mutta haluan sen vanhanajan kultaisen. t. Erikas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on mutta en osaa kasata sitä:/ Olisko jossain ohjeita?:/

      Poista
  2. Enkelikello on niin ihana joulun koriste! Tuo uutta, kiinalaisvalmistusta oleva saa mennä niin kauan, että täälläkin onni potkii ja vanha kunnollinen löytyy tai sitten mieheni lupaukset siitä, että hän tekee minulle kunnollisen enkelikellon, toteutuu. :)

    Madicken

    VastaaPoista
  3. Enkelikello on ihanin muisto lapsuuteni jouluista !Sen herkkä ääni ja kynttilöiden loiste toivat joulutunnelman.

    VastaaPoista
  4. Odotan jo pääseväni kokoamaan enkelikelloa, mutta meillä se saa odottaa ihan joulunaluspäiville. Juhlallista kuulla ensimmäiset kilahdukset. Täytyisi päästä kirpputoreille, josko sieltä löytyisi vanha enkelikello.

    Miia

    VastaaPoista